Egy nemrégiben elhangzott okostojás nyilatkozat szerint:
http://nol.hu/archivum/navracsics__a_valasztok_fule_csukva_van_az_ellenzeki_partok_elott
„Az átalakítás megkezdődik szeptember 1-jétől a megyei közigazgatási hivatalok visszaállításával, a jövő évtől pedig fel kívánnak építeni egy kormánytisztviselői életpályarendszert, ösztöndíjrendszerrel és komoly védettséggel.”
Ezt olvasva zavart éreztem az erőben. Meditáltam kicsit a problémán.
Arra jutottam, hogy lehet megint lesz főtisztviselői kar, amit most majd főkormányhivatalnokoknak vagy valami ennél sokkal hangzatosabbnak fognak elnevezni. Az előző ilyen rendszer létrehozására még 1998 előtt tettek javaslatot, amit 2001-ben fogadtak el, majd 2007-ben megszüntettek. A megszüntetés magyarázata a spórolás volt. De számomra nem is annyira lényeges, hogy mivel magyarázza a politikai marketing ezt a lépést, mert szerencsére egy kiváltsággal kevesebb lett akkor, amit a politika oszthat. Persze a kiváltságok osztása a politika egyik nagy fegyvere. Az új okostojások is kiválóan elsajátították a régi a rendszer technikáját: teremts kizárólag általad osztható és egyébként objektíven nem megítélhető kiváltságokat, vagy hozz létre betarthatatlan szabályokat és légy elnéző a kiváltságosokkal szemben ezek be nem tartása miatt, de olyan módon, hogyha valaki ellenkezik, akkor ezzel a kivétellel szépen pórázon lehet tartani.
Másfelől érzek némi ellentmondást az eddig meghozott gyakorlati szabályok és a fenti elméleti kijelentés között. Legutóbb átnevezték a köztisztviselőket kormánytisztviselőkké, két hónapra csökkentették a felmondási időt, a kettő millió forintnál nagyobb végkielégítés 98%-kal adózik, elbocsájtani indoklás nélkül lehet/kell, az objektívitást segítendő megszüntették a köztisztviselők értékelési rendszerét. Hát ha ez az életpálya rendszer és a komoly védettség, akkor eddig nekem téves elképzeléseim voltak. Persze az is lehet, hogy a forradalom után, jövő januárban már más lesz a helyzet. Akkor már olyan komoly, szakmailag és erkölcsileg megkérdőjelezhetetlen és mellesleg a megfelelő lojalitással rendelkező emberek kerülnek a közigazgatásban, akiket régiújfajta megközelítésben védeni kell. Mondjuk az elbocsátásuk csak féléves felmondási idővel lehetséges, indokolni kell az elbocsátásukat, stb.
Ismét csak a kíváncsiság vesz rajtam erőt. Hogy fogja majd magyarázni a politikai marketing ezt az egyszerű politikai alapú tisztogatást, amihez az alkotmányt is módosították. Arra is kíváncsi vagyok hogy ha az előző garnitúra tisztviselői politikai kinevezettek voltak, akkor mitől lesznek az újabbak nem ilyenek? Erre nézvést nem sok jóra számítok:
http://hvg.hu/velemeny/20100813_schopflin_alkotmany_demokracia
"hvg.hu: Most a Fideszt vádolja az ellenzék ugyanezzel, és nem is alaptalanul. Az Állami Számvevőszék vagy a Versenyhivatal élére is pártkatonát állítottak. Az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz.
S.Gy.: Igaz. Most is az történik, hogy a régi rendszer embereit egymás után elbocsátja az új kormány, arra való hivatkozással, hogy inkább az MSZP-hez való hűségük, mint a szaktudásuk alapján kerültek a helyükre. Új, a Fideszhez hű emberekkel váltják fel őket. De hiába, ilyen a mai Magyarország. Olyan mély a szakadék a társadalomban, hogy nehezen lehet különbséget tenni a politikai lojalitás és a szaktudás között. Nagyon nehéz találni pártpolitikailag független szakembereket, ez mutatja, mennyire tragikus a helyzet."
Elszomorító. Az is, hogy ez a helyzet. De ennél számomra sokkal elszomorítóbb, hogy egy Schöpflin György nem azzal foglalkozik, nem azt tekinti a politikai munkássága egyik céljának, hogy ezt a helyzetet hogyan lehetne megszüntetni, hanem ezt fenntartani szándékozik. Milyen árkokat temetünk befele? Milyen „Nemzeti Együttműködés Rendszeréről” beszélünk?
Laszt kommentz