Subnormalia, azaz Doktorland

Két verzió van:
A. bértollnokok vagyunk és a szociktól / libsiktől / narancsmanóktól / radikálisoktól kapott luxuslimuzinokkal osonunk atombunkertől atombunkerig;
B. hiszünk a kussolás bűnös mivoltában...

* * * * * * * * * * * * * * * *
Ha esetleg nem bírod magadban tartani:
subnormalia-kukac-freemail-pont-hu
* * * * * * * * * * * * * * * *

Blogz & linkz

Gulyásdemokrácia

Lashee

Mandiner

Medwe

Michael Knight

Oszkó Péter

Tóta W. Árpád

Vastagbőr

Véleményvezér

Zoli vagyok

+

Linkcsere partnerek





Google PageRank
blog

Portfolioblogger

Portfolio hírek

Hirdetés

Laszt kommentz

  • theos tzilag: "rokknyugger" Sok van . De nem homogén csoport egységesen kezelhető problémája. Valahová leírtam ,... (2018.08.23. 16:31) Omnipotens titánok
  • Szúrófény: @micimate: Tacitustól tudom, hogy azért lesz valakiből politikus, mert lopni akar. Jancsó Miklós "... (2014.08.02. 06:45) Egy illuzionista lázálma
  • Szúrófény: Nem messzi tájak felfedezője Demagógiában járt Göre Gábor Demagógia hatalmas, mondhatnám határt... (2014.08.02. 06:32) Álszent igazságosztás
  • Szúrófény: Abszurd mese Hol volt, hol nem volt az állami vagyon. A moszkvai világbirodalmon túl, az átláthat... (2013.05.29. 03:57) Abszurd vonal,...
  • Holnap Kapitány: Alternatív évértékelés, a hippikorszak muzsikájával: iloveyouso.blog.hu/2012/02/07/a_balkanra_tart (2012.02.08. 10:22) Az illuzionista hibajavítás
  • Utolsó 20

Hatékony államot! Még több szárnyvonalat és kispostát!

2010.09.01. 09:04 | jolanbela | 8 komment

Címkék: máv posta gyurcsány ferenc orbán viktor kedves vezető szárnyvonalak portfolioblogger hatékony állam

Szinte valamennyi nyilatkozatban a "rettenetesen hatékony" állam kiépítésén dolgozik a Kedves Vezető. (Örömmel jelentem, hogy a retteneteshez már nem kell sok.) Ennek érdekében a sok kis fing minisztériumból csináltak néhány giga minisztériumot, merthogy így aztán "kici, occó" lesz. Mondjuk az is lehet, hogy egyszerűen csak a Kedves Vezető nem akart ennyi miniszterrel beszélgetni, és hát az állam működtetésében a legfontosabb szempont, hogy kiszolgálja a Kedves Vezetőt. Vagy nem?

Mindenesetre most a rettenetesen hatékony állam újraindítja a vasúti szárnyvonalakat, habár az eltelt tapasztalatok szerint nem tolonganak az utasok. És tegyük hozzá, ha ez egyébként valami bomba üzlet lenne, akkor itt taposnák egymást a befektetők érte, de piszokul nem. Még az önkormányzatok vagy a volán társaságok se igen akarták annak idején átvenni őket. Mellesleg a MÁV a költségvetésből évi 200 Mrd Ft összeget kapott évente eddig (amihez hozzá kell számolni, hogy 2009-ben 60 Mrd veszteséget termelt, amit hitelből finanszírozott, azaz valójában 260 Mrd Ft-ba került tavaly a MÁV az adófizetőknek és jelenleg 230 Mrd Ft az adóssága). Ehhez képest egy augusztusi kormányhatározat értelmében „…2010-től csak a GDP egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre, vagyis a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra…”. Ez összesen évente egy 70 Mrd Ft körüli kivonás úgy, hogy tavaly a MÁV önmagában 260-ba került. Namost felmerül bennem a kérdés, hogy: hogy a f*szba lesz itt egyszerre szárnyvonal nyitás és 70 Mrd-os megtakarítás, ha a szárnyvonalak eleve növelik a MÁV veszteségét (most mindegy, hogy milliókkal vagy milliárdokkal). Elképzelésem sincs, de egyes vélemények szerint „…szárnyvonalak bezárása is felmerült, ahogy a járatritkítások, a menetjegyek szigorított ellenőrzése, az árkiegészítés csökkentése vagy a több ezer fős vasutas bürokrácia létszámának megvágása…”. Na bumm! Megint a kiindulásnál vagyunk. Ezt is jól megoldották. Pipa.

(Csak zárójelben: felmerült, hogy „..szétválasztanák a MÁV pályavasúti, valamint személyszállítási tevékenységét, hogy versenyképes, különálló cégek jöjjenek létre…”, amiket majd jól el lehet adni, némi fideszes közvetítői díjért cserébe. Mi a szar változik itt? Semmi! Persze mindez csak rosszindulatú feltételezés.)

Azt hiszem, a kisposták és a falusi kisiskolák esetében valami ehhez nagyon hasonló helyzetet nem túl nehéz felrajzolni.

Mindezek után bennem felmerül a kérdés: mitől is lesz rettenetesen hatékony az állam? Nekem ellentmondásnak tűnik, hogy egyik oldalon hatékonyságról beszélünk, a másik oldalon meg szórjuk a pénzt nyilvánvalóan abszolút gazdaságtalan dolgokra. Ha a kommunikációban ez az ellentmondás tudatlanságból ered, akkor egyszerűen csak ostobák. Ha tisztában vannak ezzel az ellentmondással és ennek ellenére szándékosan félrevezetik az embereket, akkor ez hazugság. Számomra nem sokban különbözik ez attól, amikor a gazdaság helyzetét a külföld, a befektetők irányába igyexenek reálisan bemutatni, belföldön meg a fanatikus hívek számára államcsődről, görögországi hasonlatosságról, csontvázakról szólnak a hírek. Tudatos és szándékos félrevezetés, hazugság (lojálisabb elemzők kettős beszédnek szokták ezt hívni). Vajon mennyiben különbözik ez attól, amikor a 2006-os választás előtt az akkori kormány nem hozta nyilvánosságra az aktuális államháztartási adatokat? Vajon mennyiben különbözik ez GYF öszödi beszédétől? Mekkora félrevezetést hívunk hazugságnak, és mekkora hazugságtól hazugság a hazugság? Ha GYF hazudik, akkor mocskos áruló, ha Orbán hazudik, akkor…, akkor… Akkor mi? Vagy aki többségben van, annak igaza van, aki kisebségben az hazudik?

Attól tartok, amíg az ostoba politikai elitünk a másik oldal ellenében véli megtalálni aktuális hazugságainak igazolását, addig ez az ország semmit nem fog fejlődni.

A bejegyzés trackback címe:

https://subnormalia.blog.hu/api/trackback/id/tr482263666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszora 2010.09.01. 15:56:59

Kb egy tucat dolgot tudnék felsorolni, ami több kárt okozott (vagy okozott volna), mint amennyit a posta-bezárásokon, szárnyvonalon meg lehet spórolni (csak néhány: sokoró, sávoly, megyeri-híd, völgynélküli völgyhíd, malév stb.)
Különben meg tudtommal a posta nyereséges, az elbocsátott postásnak viszont segély kell.

Az szerintem sokkal hatékonyabb, ha nem qrunk el tíz és száz milliárdokat, hogy aztán ezer ember munkahelyének mexüntetésével megspóroljunk 5 milliárdot (kb. ilyenek az arányok), mert ugye "mexorításra van szükség".

Ha van postahivatal, akkor nem kell segély és megspóroltuk a mobilpostát is (ezeknek is van költsége), és a posta plusz szolgáltatást is nyújthat (tervezik pl. pénzügyi szolgáltatások bővítését, ahhoz meg fiók kell, kistelepülésen soxor bank nincs, de még takarék se).

A MÁV-nál pedig a fejétől bűzlik a hal, le kell fejezni,aztán mindjárt csökken a veszteség, ha meg olyan szakember aki nehezen nélkülözhető (de probléma van vele), akkor majd importáluk Romániából, ott épp most bocsátottak el 15 ezret, biztos van köztük magyar is és szakember is...

Nem egyértelmű, hogy a szárnyvonalak veszteséget okoznak, ha van utas, ugyanis a MÁV-nál az állandó költség nagy, maga az utazás ha van utas olcsóbb, mint közúton, kevesebb üzemanyagot kell importálni pl.

De mindenhol az igazán nagy veszteséget a bűzlő fejű vezetés által kilehelt döntések okozták, ezek hiányában eddig sem nagyon lett volna szükség leépítésre, és az elmúlt évek megmutatták, hogy ezek a leépítések sem tudták egyensúlyba hozni a költségvetést, nincs nagy megtakarítás, csak a gdp meg a foglalkoztatottság csökkent.
A költségvetési hiánycél viszont emlékeim szerint utoljára talán 2001-ben teljesült...

aszora 2010.09.01. 17:45:29

For your information:

www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=137934&is=1

"A négy kiemelt székház projekt (MÁV, MVM, Magyar Posta, MTV) esetében a várt hatékonyságjavulás nem igazolódott be. Sőt, ezek többletköltséget okoztak"

"Az Állami Számvevőszék jelentése emlékeztet arra, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a korábban az Magyar Televízió Zrt.-től 6 milliárd forintért megvásárolt székházat 2005-ben 4.5 milliárd forintért értékesítette. A megvalósulás elhúzódása miatt az MTV Zrt. 2010 májusáig 16.22 milliárd forint bérleti díjat fizetett és a határozott idejű szerződés miatt 38 éven át tovább 2.2 milliárd forintot bérleti díjat fizet évenként. Ez jelenértéken számítva 83.6 milliárd forintot tesz ki - emelte ki Becker Pál."

Csak az MTV székház biznisz több tíz milliárd forint kárt okoz a TV-nek (és így az államnak).

E sokkal több, mint amit az összes kisposta bezárásán megspóroltak (a POsta székházon meg ott is bukott az állam)...

jolanbela · http://subnormalia.blog.hu 2010.09.01. 19:54:20

@aszora:
Szerintem olvasd az eredeti poszt utolsó mondatát.
Egy alapvetően rossz döntést az ellenfél hasonló vagy még rosszabb döntéseivel a számomra nem lehet indokolni, magyarázni.
A szárnyvonalak vagy a kisposták újranyitását az esetek döntő többségében nem lehet gazdaságosan megtenni. Ez alapvetően politikai döntés nem gazdasági, az adófizetők pénzéből.

aszora 2010.09.06. 15:11:59

@jolanbela:
OK, de te sem olvastad el, amit én írtam :)
A Posta pl. nyereséges.
A "rossz döntéseket" nem azért hoztam fel, hogy mutogassak, hanem hogy arra utaljak, hogy
egyrészt:

- az állam lehet sokkal hatékonyabb ilyen szintű rossz döntések nélkül, kispostávla és MÁV-val együtt is
- a gazdaságossági kérdés pedig szerintem vitatható, erre is utaltam. Amúgy pedig egy válság változtatja a körülményeket, pl. a válság előtt egy autókereskedés sokkal gazdaságosabb volt, mint egy kisposta, most pedig sok autókereskedés sokkal kevésbé gazdaságos, mint egy kisposta :)

Minden relatív a közgazdaságtanban (és valós gazdaságban is): árak/bérek/jövedelmezőség egymáshoz való viszonya időben változik, különösen egy válság hatására. Ha a válság előtt tegyük fel korrektül számolták ki hogy mi nem gazdaságos (ami egyébként nkorántsem biztos, mert "mexorítás kényszer" volt éppen a máshol eltűnő nagy pénzek miatt), a helyzet akkor is megváltozott.
Én pl. tavalyelőtt autóval jártam budára dolgozni, tavaly meg már MÁV-val, mert nőtt a benzinár és jóval olcsóbb lett, időben megy ugynannyi, mert át kellett mennem egy hídon is, 6 km. volt fél óra a reggeli csúcsban.

Szóval könnyen elképzelhető, hogy nagyobb lesz az igény a tömegközlekedésre, mert szerintem elég sok ember elbukta az autóját, vagy ha nem, akkor se biztos, hogy meg tudja tankolni.
És a MÁV-nál is bődületes pazarlás volt, most viszont egy sikeres menedzsert neveztek ki (aki pl. a Béres Rt. is megalapította - közgazdász), szóval ha afelső szinteken rendet tesznek (tegyük fel), akkor egyáltalán enm biztos, hogy olyan veszteséges lesz az a szárnyvonal.

De a legnagyobb tanulság szerintem az, hogyha pl. télen tárva nyitva hagyok ajtót-ablakot, akkor nem biztos, hogy az a megoldás, hogy az egész fűtést lecserélem nagy kiadással, hogy néhány %-kal csökkenjen a költség :)
Lehet, hogy az ajtót-ablakot kell becsukni, hogy ne szökjön a hő, és akkor lehet hogy az is kiderül, hogy a jelenlegi fűtőtestek egyáltalán nem rosszak.
Ha pedig ezután kiderül, hogy mégis cserélni kell, hát akkor majd cserélem.
De amíg nyitva az ablak, addig nem igazán lehet megállapítani, hogy vajon a fűtőtesten mennyi a veszteség, mert a veszteség dötő része nem is ott keletkezik...

aszora 2010.09.06. 15:14:07

Nem tudom, hogy az előzőt eléggé világosan fogalmaztam-e, úgyhogy itt van egy konkrét példa:

A MÁV vezetés pl. kötött szerződést külső céggel mindenféle "mérnöki-műszaki" szolgáltatásra, átalánydíjon. Emiatt pl. az állomásépületben egy villanykörte-csere 40 ezer Ft (konkrét, valós összeg).

Na most, ha egy szárnyvonal kis állomásán kevés az utas, de ott is 40 ezer a villanykörte csere, hát ez lehet, hogy tényleg nem gazdaságos.

DE ha nem ilyen szerződések lennének, és a körte csere nem 40 ezer Ft, akkor mindjárt más a helyzet, és könnyen lehet, hogy ugyanaz az állomás már ne veszteséges.

That's all. Bármiről ki lehet deríteni, hogy nem gazdaságos, ha valahol elfolyik a money, vagy kimondottan hátrányos szerződések okoznak nagy költséget.

A központban eltűnő pénzek miatt meg mondjuk nincs pénzük az önkormáynzatoknak vidéken, munkahely sincs, akkor nincs jövedelem és fizetőképes kereslet, és egy fagyizó sem fog megélni, mert nem gazdaságos.

Ha viszont lenne (tegyük fel, hogy...) töb pénz pl. mukahelyteremtésre/adócsökkentés okán vállakozások indítására vidéken is, akkor lenne fizu, és van utas, aki munkába megy pl. és fagyit vesz, mert van kereslet, mert nem a központban tűnik el az összes pénz, vagy éppen külföldre távozik, mint a MALÉV-nél a milliárdok.

És mindjárt nem lesz minden gazdaságtalan.
Na szerintem ez az összefüggés.

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2010.09.14. 11:34:04

@aszora: "Nem egyértelmű, hogy a szárnyvonalak veszteséget okoznak, ha van utas(!), ugyanis a MÁV-nál az állandó költség nagy, maga az utazás ha van utas(!) olcsóbb, mint közúton, kevesebb üzemanyagot kell importálni"

EZ kissé ellentmond ENNEK:

"Na most, ha egy szárnyvonal kis állomásán kevés az utas, de ott is 40 ezer a villanykörte csere, hát ez lehet, hogy tényleg nem gazdaságos.
DE ha nem ilyen szerződések lennének, és a körte csere nem 40 ezer Ft, akkor mindjárt más a helyzet, és könnyen lehet, hogy ugyanaz az állomás már ne veszteséges."

Ez a tipikus sapkás beszéd...
Ha több lenne az utas akkor is - ha kevesebb a pocsékolás akkor is...
Holott a KETTŐ együtt kellene!

Hiába csökkentik a költségeket a felére, negyedére, stb. amíg a bevétel ennél IS kisebb, addig bizony a vonal veszteséget fog "termelni". Viszont az igaz, hogy a kisebb költség fedezésére kevesebb utas is elég (mert a SOK-nál ugye TÖBB az ELÉG;)

Ugyanez érvényes a (kis)postára is, van az az ügyletszám, ami alatt a napi (átlag)bevétel nem fedezi a kiadásokat (persze "A" posta ezt megteheti központilag, az országos nyeresége terhére, mint "róbertbácsi";)

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2010.09.14. 11:44:44

PS:
A "közút" fenntartása pedig (a vasúttal szemben) nem csak a Volán költségvetését terheli,
sőt, arra akkor is költeni kell, ha VAN mellette (működő) vasút.
Gykv. nem teljes alternatíva a "közút VAGY vasút", mert valójában: "közút VAGY vasút ÉS közút".

dézsàvü 2010.09.15. 23:48:22

A tömegközlekedést, személyszállítást minden országban az állam finanszírozza, mert azok általában veszteséges üzletágak. (Ezért lehetett a közlekedési társaságokat pártkifizetőhelyeknek használni nálunk.) A veszteség mértéke lehet csak megkérdőjelezhető.

A vasúti mellékvonalak üzemeltetését pedig átgondoltabban kellene végrehajtani. Hiába tukmálják azokat az önkormányzatokra, sem pénz, sem szakértelem nincs hozzárendelve. Márpedig az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztését nem tudja Mo. sem sokáig elodázni. Égető szükség van a törzshálózati és fővonalak mellett, a mellékvonalak ill. elővárosi vonalak fejlesztésére is.

Itt arra gondolok, hogy a beinduló gazdasági beruházások elsősorban a régióközpontokban és a nagyvárosokban indul és honosodik meg, amelyhez (tetszik, nem tetszik) mobil munkaerőre lesz szükség. Angliában, vagy Németországban semmi különös nincsen abban, ha valaki 60-160 km-ről is jár naponta a munkahelyére, vonaton. Mert ez a természetes, kényelmes, legnagyobb kapacitású és leggyorsabb közlekedési eszköz.

De ezt kívánja majd meg az egészségügyi póluskórházak elérése is. (Ez egy külön tanulmányt érdemel.)

Ha ebben a koncepcióban vizsgáljuk a vasúti közlekedést, lehet hogy még több mellékvonalat is meg lehetne szüntetni. De nem biztos, hogy az egybeesne a tervezettekkel, illetve a már megszüntetettekkel. És elképzelhető, hogy még újakat is kellene létesíteni a gazdasági koncepció függvényében. Mert a jelenlegi Budapestsugaras rendszer egyáltalán nem szolgálja a jövőt.
süti beállítások módosítása