Szinte valamennyi nyilatkozatban a "rettenetesen hatékony" állam kiépítésén dolgozik a Kedves Vezető. (Örömmel jelentem, hogy a retteneteshez már nem kell sok.) Ennek érdekében a sok kis fing minisztériumból csináltak néhány giga minisztériumot, merthogy így aztán "kici, occó" lesz. Mondjuk az is lehet, hogy egyszerűen csak a Kedves Vezető nem akart ennyi miniszterrel beszélgetni, és hát az állam működtetésében a legfontosabb szempont, hogy kiszolgálja a Kedves Vezetőt. Vagy nem?
Mindenesetre most a rettenetesen hatékony állam újraindítja a vasúti szárnyvonalakat, habár az eltelt tapasztalatok szerint nem tolonganak az utasok. És tegyük hozzá, ha ez egyébként valami bomba üzlet lenne, akkor itt taposnák egymást a befektetők érte, de piszokul nem. Még az önkormányzatok vagy a volán társaságok se igen akarták annak idején átvenni őket. Mellesleg a MÁV a költségvetésből évi 200 Mrd Ft összeget kapott évente eddig (amihez hozzá kell számolni, hogy 2009-ben 60 Mrd veszteséget termelt, amit hitelből finanszírozott, azaz valójában 260 Mrd Ft-ba került tavaly a MÁV az adófizetőknek és jelenleg 230 Mrd Ft az adóssága). Ehhez képest egy augusztusi kormányhatározat értelmében „…2010-től csak a GDP egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre, vagyis a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra…”. Ez összesen évente egy 70 Mrd Ft körüli kivonás úgy, hogy tavaly a MÁV önmagában 260-ba került. Namost felmerül bennem a kérdés, hogy: hogy a f*szba lesz itt egyszerre szárnyvonal nyitás és 70 Mrd-os megtakarítás, ha a szárnyvonalak eleve növelik a MÁV veszteségét (most mindegy, hogy milliókkal vagy milliárdokkal). Elképzelésem sincs, de egyes vélemények szerint „…szárnyvonalak bezárása is felmerült, ahogy a járatritkítások, a menetjegyek szigorított ellenőrzése, az árkiegészítés csökkentése vagy a több ezer fős vasutas bürokrácia létszámának megvágása…”. Na bumm! Megint a kiindulásnál vagyunk. Ezt is jól megoldották. Pipa.
(Csak zárójelben: felmerült, hogy „..szétválasztanák a MÁV pályavasúti, valamint személyszállítási tevékenységét, hogy versenyképes, különálló cégek jöjjenek létre…”, amiket majd jól el lehet adni, némi fideszes közvetítői díjért cserébe. Mi a szar változik itt? Semmi! Persze mindez csak rosszindulatú feltételezés.)
Azt hiszem, a kisposták és a falusi kisiskolák esetében valami ehhez nagyon hasonló helyzetet nem túl nehéz felrajzolni.
Mindezek után bennem felmerül a kérdés: mitől is lesz rettenetesen hatékony az állam? Nekem ellentmondásnak tűnik, hogy egyik oldalon hatékonyságról beszélünk, a másik oldalon meg szórjuk a pénzt nyilvánvalóan abszolút gazdaságtalan dolgokra. Ha a kommunikációban ez az ellentmondás tudatlanságból ered, akkor egyszerűen csak ostobák. Ha tisztában vannak ezzel az ellentmondással és ennek ellenére szándékosan félrevezetik az embereket, akkor ez hazugság. Számomra nem sokban különbözik ez attól, amikor a gazdaság helyzetét a külföld, a befektetők irányába igyexenek reálisan bemutatni, belföldön meg a fanatikus hívek számára államcsődről, görögországi hasonlatosságról, csontvázakról szólnak a hírek. Tudatos és szándékos félrevezetés, hazugság (lojálisabb elemzők kettős beszédnek szokták ezt hívni). Vajon mennyiben különbözik ez attól, amikor a 2006-os választás előtt az akkori kormány nem hozta nyilvánosságra az aktuális államháztartási adatokat? Vajon mennyiben különbözik ez GYF öszödi beszédétől? Mekkora félrevezetést hívunk hazugságnak, és mekkora hazugságtól hazugság a hazugság? Ha GYF hazudik, akkor mocskos áruló, ha Orbán hazudik, akkor…, akkor… Akkor mi? Vagy aki többségben van, annak igaza van, aki kisebségben az hazudik?
Attól tartok, amíg az ostoba politikai elitünk a másik oldal ellenében véli megtalálni aktuális hazugságainak igazolását, addig ez az ország semmit nem fog fejlődni.
Laszt kommentz